“Erdoğan meydan okuyor” Dünya basınında Gezi Parkı

Pazartesi, 3 Haziran 2013 10:41

taksimde_son_durum_371143396Gezi Parkı protestoları dış basında büyük yankı bulmaya devam ediyor. Olaylar BBC ve Sky News kanallarının haber bültenlerinde birinci haber olurken, önemli gazetelerin hemen hepsi birinci sayfalarında Gezi Parkı olaylarına yer verdi.

İngiliz Financial Times gazetesi, Başbakan Recep Tayyip Erdoğan’ın pazar günü “Binlerce protestocuyu sert bir şekilde eleştirerek, Türkiye’de yıllardan beri görülen en büyük gösterilere neden olan çekişmeyi daha da derinleştirdi” diye yazdı.

Gazete, Türkiye’nin “İslam kökenli hükümeti ile laik orta sınıfı arasındaki gerginlik büyüyor” ifadesine yer verdi.

The Guardian, binlerce kişinin Taksim Meydanı’nın kontrolünü eline geçirdikten sonra Erdoğan’ın sosyal medyayı eleştirdiğini yazdı.

Gazete, “Dramatik olaylar ana Türk medyasının yardakçılığını ve hükümetin neredeyse ana medyanın tümü üzerindeki kontrolünü de gözler önüne serdi” diye yazdı.

Independent gazetesi ise olaylarla ilgili bir yorum yazısına yer verdi. Gazete Türkiye’nin rehafının yabancı sermaye akışına bağlı olduğunu, Suriye krizi, İran ve Irak ile yaşanan çekişmelerin istikrarsızlık yaratıp yatırımcıları korkuttuğunu belirtti.

Independent, “İçerdeki huzursuzluk da bu belirsizliğe eklendiği takdirde, Türkiye’nin siyasi ve ekonomik başarı hikayesi baltalanacak, Taksim Meydanı’ındaki ağaçları ülkenin en az kaygılanacağı konu haline gelecek” diye yazdı.

The Times gazetesi ise krizin tırmanmasına karşın Erdoğan’ın tartışmalı politikaları konusunda en küçük bir taviz dahi vermeye yanaşmadığını belirtti.

Gazete, Erdoğan’ın “bana diktatör diyorlar. Bu naçiz hizmetkarı diktatöre benzetiyorlarsa benim söyleyecek bir sözüm yok” şeklindeki sözlerine yer verdi.

Ancak The Times, Erdoğan’ın aynı zamanda parktaki yıkımla ilgili planlarından vazgeçmediğini, hatta daha da ileri giderek Taksim Meydanı’da bir de cami inşa edeceğini söyleyerek meydan okuduğunu belirtiyor.

BBC ise İstanbul’daki protestocularınBaşbakan Recep Tayyip Erdoğan’ın İslamcılığa doğru kaydığını görerek kızgınlık duyan genç ve kentli orta sınıf olduğuna dikkat çekiyor.

BBC bunun sadece bir park protestosundan ibaret olmadığını, hükümetin geçtiğimiz hafta alkollü içkilerin satışı ve reklamına getirdiği kısıtlamaların da bunda rol oynadığını ifade etti.

AMERİKAN BASINI

New York Times gazetesi pazar günkü baş yazısını Türkiye’ye ayırdı.

Yazıda, “3 gündür süren protestolar Başbakan Erdoğan’ın 10 yıllık iktidarına yönelik en ciddi meydan okuma. Ancak onbinlerce kişiyi sokaklara iten meşru endişeler yanıt bulmadı” denildi.

Haberde, “3 seçim kazanan Erdoğan’ın iktidarı kaybetmesi pek mümkün değil. Ancak bu tehlikeli zamanda, Erdoğan ve partisi ifade özgürlüğüne, barış gösteriler düzenleme özgürlüğüne ve çoğulcu bir toplumun ihtiyaçlarını karşılama niyetine bağlı olduğunu göstermeli” ifadeleri kullanıldı.

FRANSIZ BASINI

Fransız Le Monde gazetesinin internet sayfasında da Gezi protestoları ilk haber olmayı sürdürüyor.

Haberde, “Erdoğan durduğu yeri bir adım bile değiştirmedi. En ufak bir taviz bile vermedi” denildi.

Başbakan’ın Topçu Kışlası’nın inşasının yanısıra Taksim’e cami projesini de yeniden gündeme taşıdığı, sosyal medyayı da eleştirildiğindan bahsedildi.

Le Monde, “Başbakan’ın kabul ettiği tek hata, polisin aşırı güç kullanımı oldu” diye yazdı.